3. søndag i fasten (2008)

Vi har de sidste søndage haft fastetemaet: Kamp.

  • Kamp mod egoismen første søndag i fasten.
  • Troens kamp…
  • og i dag, sidste søndag: Kampen mod Djævelen.

Teksten lægger virkelig op til kamp. Beskyldningerne fyger frem og tilbage mellem Jesus og farisæerne og det store emne er Djævelen. Og linierne bliver trukket kraftigt op. På den ene side har vi djævelen og hans børn og på den anden side har vi Gud og hans udsending: Jesus Kristus.

I dag vil jeg gerne tale lidt om den af de to, som jeg hader allermest! Ja, den person, som jeg hader allermest overhovedet. Og det er ikke for ingen ting, jeg hader ham, for han har virkelig gjort mig ondt. Han er skyld ikke bare i nogen, men i

al død,           terror,            ødelæggelse,                       misforståelser,                       løgn,

sygdom,        undertrykkelse,                                        ondskab,        mobning…

ja, jeg kunne desværre fortsætte den onde liste og alle steder er ophavsmanden: Djævelen.

Jeg tror sådan set ikke på Djævelen… jeg tror på Gud. Min holdning overfor ham er den, som altid har været kirkens holdning: Jeg forsager ham – forsager djævelen og alle hans gerninger og al hans væsen. Jeg fornægter ikke at han eksisterer, men jeg forsager ham og alt det, han står for. For jeg ved fra mig selv, ved at kigge ud over verdenshistorien og ved at læse i Bibelen, at han bestemt ikke har gode planer for hverken dig eller mig.

Også selv om at han holder kortene tæt ind til sig – ja, en af hans største løgne er sådan set, at han ikke eksisterer, for så kan han virkelig drive sit spil med os. Men han eksisterer – desværre, for han er farlig.

Djævelen er farlig. Han er ikke en latterlig rødklædt fyr med en treforg, som vi ser afbilledet på gamle kalkmalerier eller på tegneserier, så vi kan smågrine lidt af ham. Nej, han er ikke latterlig, han er ikke sjov – han er ond.

Han har mange forskellige måder at optræde på. Bibelen fortæller, at Djævelen kan være en brølende løve, der lusker omkring, men at han også kan stå frem som en lysets engel… altså som det modsatte af hvad han er. Men et er sikkert – han… eller en af hans mange dæmoner kommer altid til os på den måde, som vi ikke regnede med.

Vi skal derfor tage ham seriøst, men ikke mere seriøst end at vi ved, at han er besejret og at han ikke har nogen magt over os, der har Gud som vores far.

For Djævelen er ikke Guds ligeværdige fjende, så vi på den ene side har Djævelen og på den anden side har Gud. Nej, Gud er Gud – der er ingen som han. Gud har skabt alt, imens Djævelen kun kan ødelægge. Gud er evig uden begyndelse – Djævelen har en begyndelse og har også en afslutning… heldigvis. Djævelen er mægtig, men i modsætning til Gud er han ikke almægtig. Han kan derfor ikke besejre Gud, men han kan forhindre, at så mange som muligt får del i Guds sejr. Det er hans mål: At forhindre, at vi… du og jeg kommer i Himmelen, og han håber at få så mange af os ind under hans dom.

Og han har mange forskellige strategier for at få os ned med nakken. Djævelen kan bruge mange forskellige kneb for at skabe distance mellem os og Gud – for at hive os med sig i faldet. Han kan angribe os på vores svage punkt – f.eks.

hvis vi er tilbøjelige til at lyve, når vi er trængt op i en krog,

eller det kan være vores dårlige temperament, så vi hurtigt fare op og bliver gal.

Ja, og så kan det lige netop være at vi bliver angrebet dér, hvor vi selv synes, at vi er stærke… men hvor vi bare ikke er opmærksomme.

Djævelen har mange metoder, men den, jeg vil tage fat på i dag er løgnen.

Satan er en løgner – vi får at vide i dag, at han er far til løgnen, og at han består af løgn og bedrag helt ind i sit inderste væsen.

Der er virkelig træls at blive offer for en løgn, for det nedbryder vores tillid til vedkommende, der lyver… og det kan uden grund ødelægge vores forhold til andre. Men en løgn er ikke bare noget, der går ud over andre end den, der siger løgnen og det vil jeg gerne stoppe lidt op ved.

 

Vores emne i dag er kampen mod Djævelen – og en måde at kæmpe mod Djævelen på er at afsløre ham og hans løgne. Afsløre ham ligesom Jesus afslørede ham i hans redskaber farisæerne. Jeg vil gerne prøve at afslører en side af Djævelen, nemlig hans måde at lyve for os. For Djævelen er så smart, at han kan manipulere os og få os til at lyve for os selv, og det kan være lige så slemt som at andre lyver overfor os.

Kan vi virkelig lyve for os selv? Ja, det kan vi. Jeg vil gerne nævne tre slags løgne, som vi kan udsætte os selv for. Så kan I overveje om det er en løgn, I ville falde for… eller måske er faldet for en gang. Jeg må nok erkende, at jeg kan nikke genkendende til op til flere af dem.

 

Først er der løgne om os selv – dem vil jeg nævne fire af:

1) Jeg skal være perfekt.

Hvis vi går rundt og tror det, jamen så vil vi gå fra det ene nederlag til det andet.

2) Det er nemmere at undgå problemer end at se dem i øjnene.

3) Jeg kan ikke være glad, hvis det ikke går på min måde.

4) Det er andres skyld.

 

Hvis du falder for en af disse løgne, så har Djævelen fået instaleret en kraftig bremse i din tjeneste for Gud.

DERNÆST ER DER DE VERDSLIGE LØGNE

1) Du er kun så god som det du kan.

Altså at man tager sin værdi efter hvad man kan og hvad man kan lave på arbejdet. Mærkeligt nok er det mest os mænd, der falder for den løgn.

2) Livet skal være let.

3) Livet skal være fair 

det er en løgn ud fra en tanke, at vi fortjener en bestemt form for god ”behandling” her i livet

4) Mennesket er i bund og grund gode.

Det fortæller Bibelen klart til os, at det passer ikke. Ja, vi kan stramme os an, men resultatet på bundlinjen i det hele er stadigvæk, at selv det bedste i os skal frelses af nåden.

 

Den sidste kategori er  religiøse løgne – og jeg håber, at vi alle sammen kan gennemskue at det er løgne.

 

1) Guds kærlighed skal fortjenes

Jeg håber, at I alle er klar over, at det er en løgn. Vær venlig at forstå, at det er en løgn. Hvis vi skulle fortjene os til Guds kærlighed, så fik vi aldrig del i den. Guds kærlighed fortjener man ikke, den man modtager man.

 2) Gud hader synden og synderne

det er nemlig forkert. Gud hader synden og elsker synderen,

3) Fordi jeg er en kristen vil Gud beskytte mig mod pine og sygdom.

Desværre ikke – at være en kristen er ikke at have underskrevet en ulykkesforsikring, men det er at have gjort en pagt med livet.

4) Alle mine problemer skyldes min synd.

Det er desværre en udbredt løgn, at ”jeg bliver straffet nu, fordi jeg gjorde det eller det”. Eller endnu mere udbredt er spørgsmålet: ”Hvad har jeg gjort siden det her har ramt mig?”

 

5) Det er min kristnes pligt at imødekomme alles behov

det er der kun en, der kan – nemlig Gud.

 

Og den sidste er

6) En god kristen bliver aldrig bedrøvede, sur, bange, deprimeret eller psykiske problemer.

Og hvis han eller hun bliver det, så skal man gøre alt for at skjule det.

 

Det er nogle af de løgne, som vi nok alle på en eller anden måde er stødt på – og ja – jeg kender som sagt mange af dem fra mig selv. Vi er udsat for Djævelens løgne hele tiden – og os kristne mere end andre, for den ikke-kristne har han jo allerede. Det er den kristne, der er interessant. Jeg har læst en, der har sat det lidt på spidesen – han sagde: Hvis Djævelen ikke genere dig og angriber dig, så er det fordi han allerede har dig.

Men vi kan ikke selv kæmpe mod Djævelen eller mod løgnen. Prøv tænk på Adam og Eva i Edens Have… de kendte kun til det gode, kendte kun til være i en perfekt verden, men derfor faldt de alligevel for løgnen og gjorde det forkerte. Vi kan ikke selv vinde over Djævelen – men Djævelen er allerede overvundet – han er overvundet af Jesus, der siger ”den, der holder fast ved mit ord skal aldrig i evighed se døden”. For Jesus afslører nemlig, at hver eneste af de 14 sætninger, jeg netop har fortalt, er løgne. Hvor Djævelen er løgnens far – jamen der er Jesus sandheden. Ja, han er mere – for han er vejen, sandheden og livet. Og derfor er Djævelens løgne allerede afsløret – og så længe vi bliver hos Jesus, jamen så er der ikke fare på færde. Mørket er kun farligt, hvis vi går væk fra lyset.

Men i Jesu navn og ved Jesu sejr påskedag kan vi vinde over Djævelen – vi har åbenbaring til at afsløre ALLE Djævelens løgne. Vi får kraft til at kæmpe som har været vores tema i fasten: Kæmpe mod os selv, kæmpe for vores tro ved at lægge den over i Jesu hænder og kæmpe mod Djævelen… Kæmpe til vi til sidst er dér, hvor hvert knæ skal bøje sig, i himlen og på jorden og under jorden, og hver tunge bekende: Jesus Kristus er Herre.

Author: Kim Præst

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *