Palmesøndag (2010)

Snart sagt alle steder både i fjernsynet, aviser og dameblade er der en redaktion, hvor man kan sende forskellige arvestykker ind til, og få dem bedømt. Hvad er mormors gamle juleklokke værd? Hvad er fars elfenbens-ben-protese egentlig værd? Man bliver så enten bekræftet i, at ens dyrebareste familieejendom er meget værd eller også finder man ud af, at den faktisk kun er noget værd, fordi det nu en gang har været bedstefars eller ens mors ejendom. Men på det frie marked skal man ikke regne med at få mere end et par håndøre for det.

På denne palmesøndag sætter vi fokus på vores værdi og vores forhold til Jesus.

”Hvor meget er du værd for Jesus?” og ”Hvor meget er Jesus værd for dig?”

 

Lad os se på første spørgsmål:

 

Hvor meget er du værd for Jesus?

Ja, eller lad os se lidt mere bredt på det: Hvor meget er et menneske egentlig værd? Og det kommer jo an på hvem man spørger.

Spørger man en fodboldagent eller en klubleder i en international fodboldklub, så kan et menneske koste  flere millioner kroner, hvis det menneske altså kan finde ud af at spille top-professionel fodbold. Har lige læst, at da fodboldspilleren Ronaldo sidste år skulle købes af den spanske fodboldklub Real Madrid, så skulle de give tæt på 700 mio. kroner for ham…

 

Spørger man forsikringsselskab hvad et menneske er værd, så tager de ofte hans årsløn og ganger det med 40, som er et cirka antal arbejdsår. Har man et job til 200 tusind om året, så er værdien altså omkring 8 millioner. Men så er man altså heller ikke top-professionel fodboldspiller.

 

Spørger man naturvidenskabsmanden, så ville han kunne dele mennesket op i de forskellige råstoffer, som vi er bygget op af: Vand, æggehvidestoffer, kalk, kulstof, cellulose osv osv… og hvis man så finder man ud af hvad alle de ting – hvis man skulle sælge mennesket i enkeltdele, så er et menneske omkring 30-40 kroner værd.

 

Spørger man soldaten foran sin fjende, så vil han måske give dig prisen på en enkelt kugle i sit gevær. Det er det menneske værd.

 

Men spørger vi Jesus, får vi et helt andet svar. Gud regnede ikke i kroner og øre, da han skulle fastsætte prisen på os, som han havde skabt og som han derfor elsker over alt i universet. Elsker selv om vi gang på gang vender ham ryggen i had og trods.

Allerede dagens tekst fra alteret, fra Fillipperbrevet, svarede på spørgsmålet om din og min værdi – det er den såkaldte filipperbrevshymne – altså en takkesang til Jesus. Sangen fortæller os om  hvordan Jesus eksisterede som Gud, den fortæller os om hvordan Gud blev menneske og blev den tjenende konge – hvordan han aflagde sin guddommelighed og blev som et menneske… ja, blev et menneske. Guds vilje med Jesus var ikke, at han, universets konge, skulle krones med en guldkrone, men med en tornekrone for at blive pisket og korsfæstet og død på en forfærdelig og ydmygende måde.

Filiperbrevets lille takkesang fortæller os om alt det, der er givet os i Jesus. Den fortæller os, at verdens grænser blev sprængt, da Jesus trådte ind i historien i sin søn Jesus og betalte en skyhøj pris for os mennesker: Nemlig sit eget guddommelige liv. Prisen for et menneske… ja, prisen for dig er set med Guds øjne: Guds eget liv. Du er lige så meget værd som Gud er værd – du er Gud værd.

Lad os se næste spørgsmål – det er straks sværere:

 

Hvor meget er Jesus værd for dig?

Det er nok ikke til at sige, for det er jo op til dig, men jeg vil gerne stille to yderpunkter op. Den første er Maria.

Teksten, som jeg lige har læst op, fortæller om hvordan Jesus er blandt venner, der sætter ham meget højt. Der er fest i byen Bethania, og Jesus er festens midtpunkt. Sidste gang Jesus var i Bethania var der sorg, da han kom. Lazarus lå og var død i sin grav – og de to søstre Martha og Maria sørgede naturligvis. Men da Jesus rejste fra byen var der ufattelig glæde, for Jesus havde gjort Lazarus levende igen. Og nu er Jesus tilbage – og så skal der festes!

Ved bordet sidder Lazarus, som ser med taknemmelighed hen på Jesus, der havde opvakt ham fra de døde. Den praktiske gris, Martha, som aldrig har ro på sig, flyver naturligvis rundt for at diske op med det bedste huset kan tilbyde.

Og så er det, at Marthas søster, Maria, kommer med den velduftende nardus-salve og salver Jesu fødder og tørrer dem af med sit hår.

I oldtiden var det skik og brug, at man salvede gæsternes fødder med velduftende salve eller olie, når de kom ind, for at vise, at man var en velkommen og kær gæst. Men ved at anvende den meget dyre Nardusolie, så udfører Maria denne gestus på en overstrømmende måde – hun gør mere end bare at vise venlighed, for den olie er en konge værdig… men Jesus var jo også en konge.

 

Har Maria forstået det – har Maria set, at Jesus var en slags konge? Tjah – det er svært at sige, men hun forstår hvad Jesus har gjort for hende og givet hendes familie. Hun kunne bare kaste et blik hen langs bordet og se sin bror Lazarus sidde dér levende. Hun har fået sin bror tilbage fra døden – og hendes taknemmelighed og glæde overfor Jesus var så stor, at hun straks hentede det dyrebareste frem, hun havde, for at vise sin taknemmelighed og hun gør det, selv om Judas overfuser hende. I stedet for at se handlingen med hjertet, så ser Judas handlingen med regnemaskinen og pengepungen. Resultatet af dette regnestykke, som tordner for hans øjne og får ham til at se rødt, er ordene ”ødselhed” og ”spild”. ”Hvorfor er denne olie ikke solgt for 300 denarer og givet til det de fattige” brokker Judas sig.

Der er nogle, der ser ud til at kende prisen på alt, og som dog alligevel ikke kender værdien af noget. Prisen på en ting – og værdien af en ting er ikke nødvendigvis det sammen.

Men okay – det var også en dyr olie – 300 denarer svarede til det en ufaglært arbejder fik på et helt år. Var denne olie et arvestykke eller måske var det hendes medgift? Eller skulle olien være solgt som Marias efterløn, der skulle sikre hende i hendes alderdom?

Men i stedet for at bruge den på sig selv, så bruger hun den på Jesus – det glade vanvid!

Hvem af os herinde ville ikke have sagt et eller andet ved at se en salve til 150 tusinde blive brugt bare sådan uden videre. Jeg tror i hvert fald, at jeg ville have foreslået hende at bruge en parfume, der bare var halv så dyr – tænk på din alderdom – hvad skal du leve af, når du bliver gammel?

 

Men sådan  var Maria ikke – hun havde fået sin bror tilbage og derfor løber hendes taknemmelighed af med hende. Det var det ene ydrepunkt – Maria. Det andet ydrepunkt er Judas.

Judas regner åbenbart ikke Jesus for ret meget – har han mon ikke noget at være taknemmelig for?

Judas skulle senere få meget mindre af hvad denne salve er værd for at forråde Jesus. 30 sølvpenge – hvad kan man få for 30 sølvpenge? Man kunne få en okse eller måske hvis man gjorde et godt  køb, så kunne man få sig en slave. Det er den pris, Judas satte på Jesu hoved: Så meget var Jesus værd for Judas: En okse eller en billig slave.

 

Konklusion

Hvad er Kristus værd for os? Er vi i samme boldgade som Maria, der gav den dyrebareste salve eller er vi på Judas´hold, der ikke regnede ham særligt højt?

Maria havde meget at takke Jesus for – hun havde fået sin bror tilbage fra de døde. Hvad har vi at være taknemmelig for? Ja, vi har faktisk meget mere end Maria havde – vi har fået tilgivelsen af Jesus, vi har fået vores synders forladelse – vi har fået det evige liv sammen med Gud. Vi har fået meget mere end Maria fik – men hvor stor er vores taknemmelighed i forhold til hendes taknemmelighed? Hvor stor er vores tak i forhold til hendes tak?

Det handler ikke om kroner og øre – for det er ikke så meget hvad du har, Jesus ønsker af dig… for hvad har du, som han ikke allerede har meget mere af?! Det er ikke så meget hvad du kan, Jesus ønsker sig af dig, for hvad kan du, som han er afhængig af? Nej – det eneste som han ikke har som udgangspunkt det er dig! For det er, hvad du er, han ønsker. Den måde du kan vise taknemmelighed på for alt det vi høre i påsken – det er ved at giv dig selv til ham, giv din tro til ham, giv din kærlighed til ham. Han ønsker at være øverst på din prioriteringsliste.

Jesus sætter dig utroligt højt – for ham er du langfredag værd. Hvor meget er han værd for dig?

Lad mig her til sidst prøve lave et tankeeksperiment – det er sat på spidsen, men det er jo ofte her, at tingene står tydeligt.

Hvis du skulle være en af de f fire folk, hvem ville du så vælge?

  • Den rigeste, mest succefulde forretningsmand i verden
  • Den mest populære, mest attraktive filmstjerne i verden
  • Den mest magtfulde og indflydelsesrige politiker i hele verden
  • Et forældreløst sygt barn i et af de mange børnehjem i kommunistiske Nordkorea?

Hvem ville du vælge?

Det er nok lidt svært om man skulle vælge a, b eller c, men der er næppe en eneste, der ville vælge d – det forældreløse barn.

Lad mig ændre spørgsmålet: Du har de samme fire muligheder, med undtagelse af, at hvis du vælger a, b, eller c, så kender du ikke Jesus Kristus som din Herre og Frelser. Men du kender ham, hvis du v ælger det forældre

Author: Kim Præst

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *