Septuagesima (2006)

Den tekst vi skal se på sammen i dag er en af Jesu lignelser. Jesu lignelser er såmænd ikke så lange, men alligevel er mange af dem gledet over som perler i literaturhistorien. Det er blandt andet fordi de uden at fylde det helt store optegner et helt tankeunivers for os, og på ganske kort tid meddeler os nogle af de kristne grundsandheder. Men det at de er korte betyder ikke at de er lette at forstå, og at man bare uden videre kan få meningen ud af dem. Jo, man kan nok få noget ud af dem bare ved at læse dem – og det er det fantastiske ved dem- men den forståelse ændres sig jo mere man læser lignelsen. Jo mere man læser Jesu lignelser desto mere åbner de sig. Vi bliver aldrig færdig med dem.

Og heller ikke denne lignelser – lignelsen om de betroede talenter. Om Guds rige, der sammenlignes med en mand, der tager af sted fra sit hjem og efterlader sin rigdom til sine tjenere., så de kan forvalte dem på bedste måde. Den rige mand ser på sine tjenere – de er ikke ens, så derfor deler han ikke sin rigdom ligeligt ud til dem. En får dem, en anden får to og en tredje får en talent. Jesus fortæller, at de får ”enhver efter hans evne”. De to første tager straks ud og handler med dem – imens den sidste – ham med kun den ene talent – graver den ned uden at bruge den. Han sætter den ikke engang i banken. Og det får han så ballade for, når hans herre kommer tilbage. ”Kunne du da ikke bare have sat dem i banken, så havde jeg da fået renter”.

En af de store spørgsmål, som teksten rejser: Hvad er talenterne et symbol på?

– Der er nogle, der mener det er Guds ord

– Der er nogle, der mener det er frelsen

– Der er nogle, der mener det er troen

– og igen er der nogle, der mener, at talenter netop er talenter, altså anlæg og gaver, som vi hver især går rund med.

Men det er ikke lige spørgsmålet ”Hvad betyder talenterne”, der har fanget min interesse i denne omgang, for der er faktisk en ting, der er fælles for alle de ting, man kan sige om talenterne – m det så er frelsen, troen, Gud ord, vores evner – for alle de ting er givet af Gud. Det har de til fælles.

Gud har uddelt mange gaver til sin kirke – og mange forskellige gaver. Der er både de mange ting, som jeg lige har nævnt, men der er et hav mere. Alle kristne har derfor i sig noget, der kan bidrage til kirkens arbejde og tjeneste… alle kristne.

De talenter vi har fået er ikke bare givet til os, for at vi skal holde dem for os selv – ja, nærmest grave dem ned. Nej, de er givet for at vi kan bruge dem på Guds riges arbejde – det er jo ikke vores talenter, men Guds talenter. Det er op til os om vi vil investere dem eller grave dem ned… altså om vi vil bruge dem eller om vi vil beholde dem for os selv.

De talenter vi har er Guds talenter og han forventer sig noget af os – han forventer, at vi bruger dem.

Author: Kim Præst

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *