786: Nu går solen sin vej
54: Hvad mener I om Kristus
Prædiken
494: Kærlighed fra Gud
Altergang
778: Fred hviler over land og by
Nu er timen til stilhed,
til bøn og til tanker,
til ord, som har vægt, og som kræver et svar.
Det er aften. Lyset dæmpes, og verden falder lidt til ro.
Og måske er det netop dér, at Jesu ord står lidt tydeligere:
Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte, af hele din sjæl og af hele dit sind. Og du skal elske din næste som dig selv.
På disse to bud hænger hele loven og profeterne.
To søm, siger Jesus.
To søm, som holder hele Guds vilje sammen.
Kærligheden til Gud – og kærligheden til næsten.
Alt, hvad Gud har sagt, alt hvad han ønsker, alt hvad han drømmer for verden,
hænger på de to søm.
Og så kunne man tænke, at nu var det sagt.
Nu kunne de farisæere, der havde spurgt ham, gå tilfredse hjem.
Men Jesus bliver stående.
Nu har han svaret på farisæerens spørgsmål, nu stiller han dem et:
“Hvad mener I om Kristus? Hvis søn er han?”
De svarer straks: “Davids søn.”
Ja, naturligvis — sådan havde de jo læst profetierne.
Messias skulle komme af Davids slægt.
Men Jesus stopper dem.
Han citerer Davids egen salme, hvor David kalder Messias Herre:
Herren sagde til min Herre: Sæt dig ved min højre hånd,
indtil jeg får lagt dine fjender under dine fødder.
Og så spørger han:
“Når David kalder ham Herre, hvordan kan han så være Davids søn?”
Og der står: Ingen kunne svare ham.
Og ingen turde længere stille ham spørgsmål.
Det er sådan en mærkelig slutning.
Ikke et svar.
Bare tavshed.
Men måske er det dér, evangeliet åbner sig.
For Jesus viser, at kærlighedsbuddet — hele loven, alle profeternes ord —
hænger på ham.
Han er ikke bare Davids efterkommer.
Han er selve opfyldelsen.
Han er den, David sang om, når han længtes efter Guds nærvær.
Han er den, David håbede på, når han bad:
Skab i mig, Gud, et rent hjerte.
Han er den Herre, som David kendte i glimt –
nu stående midt iblandt os som menneske.
Når Jesus taler om kærligheden til Gud og næsten,
så taler han ikke kun om, hvad vi skal gøre.
Han viser, hvem Gud er.
For i ham møder vi kærligheden selv –
ikke som et krav, men som et nærvær.
Ikke som en lov, men som et liv.
Og det er dér, det bliver så forunderligt:
De to søm, som loven og profeterne hang på –
blev til de tre nagler,
der naglede ham til korset.
De søm, der bar Guds bud,
blev til nagler, der bar Gud selv.
Han blev hængt op dér,
for at kærligheden ikke længere skulle være noget, vi skylder,
men noget, vi lever af.
For at vi skulle se,
at kærligheden til Gud og kærligheden til næsten
mødtes dér – i ham.
På korset blev ordene levende:
Gud elskede verden så højt,
at han gav sin søn.
David troede, at Gud ville sende en konge, der kunne samle og frelse sit folk.
Men Gud sendte mere end det.
Han sendte sin søn –
Davids søn og Davids Herre.
Kongen, der bar sin krone af torne.
Frelsens Herre, der elskede sin næste som sig selv,
og ofrede sig selv for sin næste – for os.
Så står vi her i aftenen,
og hører de to påstande side om side:
Du skal elske Herren din Gud og din næste som dig selv…
Jesus er både Davids Søn og Davids Herre
De to hænger sammen.
For kærligheden til Gud får sit ansigt i Kristus.
At elske Gud er at kende ham,
der både er Davids søn og Davids Herre.
At elske Gud er at se på Jesus og sige:
Her er Gud – i kød og blod, i mildhed og sandhed.
Og så falder der ro over ordene.
Farisæernes stemmer tier.
Ingen diskussioner, ingen svar.
Bare stilhed.
For nu står Gud selv foran dem –
og alt, hvad der var lovet, står opfyldt i ham.
Så måske er det dér, vi skal blive stående i aften:
Ikke med flere spørgsmål, men med forundring.
Ikke med præstation, men med tillid.
Ikke med krav, men med kærlighed.
For Kristus er både Davids søn og Davids Herre.
Han er Gud, som kom os nær.
Og på ham hænger alt – både loven, profeterne og vores liv.
Og måske kan vi til sidst bare bede stille i hjertet:
Herre Jesus Kristus,
Davids søn og Guds søn –
Lad mig elske dig, fordi du først elskede mig.
Lad mig hvile i den kærlighed, du selv blev naglet fast til verden med.