Jeg skal være ærlig overfor jer: Jeg synes også teksten til i dag er svær at forstå. Det er en af de tekster, som man kan blive ved med at læse, og så blive ved med at finde nye sider, nye tanker, nye tolkninger. Og en ting er sikkert: Man kan ikke bare læse den igennem første gang og så forstå den. Eller: Sådan har jeg det i hvert fald.
Lad os derfor prøve at skære alt det udenom væk. Væk med alt det indviklede med brøndvand contra levende vand, forskellen mellem jøder og samaritanerne, om templet og bjerget, hvor man tilbeder Gud, om fader Jakob… osv. Lad os skralde alt det væk og bare se to personer, der mødes og taler sammen.
På den ene side har vi ham, vi alle sammen kender, nemlig Jesus. Vi har lige fejret jul og vi ved, at Jesus er Guds søn. Stjernen over Betlehem, englene på marken, de tre vise mænd. Vi kender sikkert mange af historierne.
Det gør hende på den anden side ikke. Hun aner ikke noget om hvem Jesus er – det er bare en fremmed mand, der sidder ved brønden og beder hende om noget at drikke. Men lige så langsomt så afslører Jesus sig selv overfor kvinden samtidig med at han afslører kvinden og det liv og de fejl, som kvinden har i sit liv. Stille, rolig og uden det mindste spor af fordømmelse peger Jesus nøjagtig hen på den ting, der ødelægger kvinden og ruinere hendes liv og omdømme.
Og hvorfra ved jeg, at kvinden har et dårligt omdømme?
Jo, at gå ud til brønden var en kvinde-ting, hvor kvinderne gik og hyggede sig sammen, fik delt opskrifter med hinanden, fik delt den seneste sladder og fik ordnet verdenssituationen… sammen. Kvinden er åbenbart ikke en del af det fællesskab, for hun kommer ud til brønden alene. Hvorfor mon? De andre vil nok ikke være sammen med hende – og hun er sikkert blevet så træt af alle deres stikpiller, bemærkninger og at de dybest set ser ned på hende, at hun hellere er alene. De ser på hende som billig, for hun har været gift 5 gange og lige nu, så lever hun papirløst sammen med en mand. Og hvad gør man overfor andre, som ikke ligner en selv: Man bagtaler dem. I kender sikkert Kim Larsens sang:
Vi er dem de andre ikke må lege med
vi er det dårlige selskab
vi har en svag karakter og en billig fantasi
det´ da godt at vi blev født
før aborten den blev fri
Skærer man alt det ”udenoms væk” i dagens tekst, så handler det om to mennesker, der mødes. En kvinde og Guds søn. Hun møder en, der ikke ser ned på hende selv om han kender hende og hendes historie. Han synes ikke, at hun er billig, tværtimod, hun er dyrebare. Han viser, at hun er elsket – og han viser, at hun er elsket af Gud. Gud vil dig.
Og på samme måde i dag. Hvis vi skærer alt udenoms væk i dag, salmesang, korsang, orgelsang, præstetøj, så handler det her om et møde mellem to: Mellem Jesus og dig. Gud vil også dig. Gud vil dig, som alle ved, er en del af det dårlige selskab, og dig, som bare er bedre til at skjule det bag en fin facade. Det er måske bare et spørgsmål om tid før folk begynder at hviske om dig, før folk vender dig ryggen. Alle mennesker er pæne, lige indtil der bliver gravet noget frem om dem, og så sidder du alene ved brønden. Og dér sidder Jesus og venter på dig. Han vil være sammen med dig. Han vil stille din inderste tørst.
I dag handler det endda om Jesus, der tager imod tre børn. Fra døbefonten hørte vi: ”Lad de små børn komme til mig, dem må I ikke hindre, for Guds rige høre sådanne til”. Vi har været vidner til, hvordan de tre børn blev døbt ind i Guds rige. Hvad har de tre børn gjort i dag for at blive døbt? Ingen ting – de er endda blevet båret til dåben. Guds rige er for de små, der kun kan tage imod i tillid.
Guds rige hører til de små – de små i alle aldre. Guds rige tilhører sådanne kvinder som står alene ved brønden i Sykar. Også dem med en flosset moral, dem, der kan synge ”Vi er dem de andre ikke må lege med, vi er det dårlige selskab”. Jesus hører til i det dårlige selskab. Han er ikke kommet for at frelse retfærdige og fromme, men syndere… ligesom en læge ikke er for de raske, men for de syge. Han er kommet for at stille din tørst, Stille den inderste tørst, som alt andet, Villa, Volvo og vovse, uddannelse, familie, venner og succes ikke kan stille. Han er kommet for at sige til dig: Gud vil dig!
Og Gud vil dig så meget, at Jesus blev født som det lille barn i Betlehem for at vokse op og blive manden på korset, for at dø for dig. Uanset hvad du har med dig i din bagage: Gud vil dig. Uanset hvad andre folk tænker eller siger om dig: Gud vil dig.
Gud vil dig, ikke fordi du er elskværdig og opfører dig ordentligt og tager dig sammen. Nej, Gud elsker dig fordi han har skabt dig, i dåben bliver du hans elskede barn, ikke fordi du har gjort dig fortjent til det og har en tilpas mængde tro. Nej, det er en ufortjent gave fra Gud. Gud uddeler gaver, han uddeler ikke belønninger for en lang og tro tjeneste. Og i dåben får vi at vide: Du er min elskede datter. Du er min elskede søn.
Gud vil dig. Og Gud vil stille din inderste tørst. Som kvinden ved brønden blev tilbudt levende vand, sådan bliver vi også her i kirken tilbudt levende vand, som vil sprudle i dig til evigt liv. Dåbens vand og alterets brød og vin.
Om lidt har vi altergang, og jeg vil gerne opfordre dig til at gå med op til alteret og modtage brød og vin. Det er også en gave. Du skal ikke præstere, du skal bare knæle og række ud. Her er ikke forskel på høj og lav, gammel eller ung – vi er alle lige. Min svigerfar var til altergang i Århus Domkirke – og kom op til alteret og kunne lige se, at der var plads ved siden af en ældre dame. Der kunne han lige klemme sig ned, især hvis den ældre dame lige rykkede sig lidt. Det gjorde hun. De modtog brød og vin – og da han så rejste sig op, så viste det sig at den ældre dame, han lige havde puffet til, var Dronning Margrethe. Også hun knælede – der er ikke forskel ved alteret, her modtager alle.
Der er desværre mange, der ikke tør gå til alters, ikke gider gå til alters. Har et princip om ikke at gå til alters, så from er jeg heller ikke. Der tænker, at det at gå til alters, det er da ikke noget for mig. Ved du hvad: Nadveren er netop for sådan en som dig. Vi er stadigvæk i starten af året. Start året med at knæle ved alteret og modtag brødet og vinen, modtag Jesus, og få at vide:
Jeg vil dig.
Gud vil dig.
Gud elsker dig.
Ja, du er den, som Gud elsker.
Han er særlig glad for dig.