Anden pinsedag (2016)

Lyt til prædikenen her:

Læs prædikenen her:
Jeg kan godt lide tanken om at livet som en rejse – en rejse fra vugge til grav…. eller nu i dag, hvor man oftest bliver brændt, så hedder det nærmere: Fra vugge til krukke.

Men vores vej fra de to yderligheder i vores liv er en rejse – eller en vandring. Nu har vi pilgrimsvandring i dag, så derfor er det vel mere oplagt at tage det frem end ellers, at livet er en rejse eller en vandring. Vi har her i kirken et skib hængende – også for at holde det billede op for os hele tiden: Vi er undervejs. Og for at det ikke skal være løgn, så kaldes det store rum herinde i kirken, som vi sidder i, det kaldes for kirkeskibet. Vi er undervejs sammen – på en rejse.
Og når vi nu skal på en rejse så gælder det om at have tænkt på provianteringen – også selv om det kun er en pilgrimsvandring hele vejen ud til Døstrup Kirke.

Sådan er det også i den vandring der er livet: Vi skal have proviant med – vi skal have noget at leve af, så vi ikke bare fysisk eksistere, men også lever. Og jeg tror virkelig, at der er forskel på at leve og så at eksistere. At eksistere kræver fysisk mad og fysisk drikke – men livet er mere end at eksistere, det er også at leve, så det kræver mere end hvad vi kan putte i hovedet.

Hvad lever du af?
For cirka et år siden var jeg nede og snakke med en coach eller vejleder – tror det er godt at vende sit arbejde og sit liv med en udefra. Og efter at jeg havde fortalt hvad jeg sådan gik og lavede og hvad jeg brændte for, så kom spørgsmålet så: ”Nu har du fortalt mig hvad du lever for – men hvad lever du af?”

Hvad lever du af? Det var selvfølgelig ikke øl og pølser, hun tænkte på – men hvad var det, der gav mig energi til min arbejde og mine børn – hvad gjorde, at jeg hver dag stod op om morgenen? Hvad levede jeg af?
Nu har jeg været i gang i morges og bagt et brød, så jeg laver lige spørgsmålet lidt om og spørge dig: Hvad lever du af – hvad er dit brød?

Der er mange slags brød, som man kan spise her i livet for at kunne leve – men mange af dem duer ikke i det lange løb. Det er lidt ligesom, når vi smutter en tur forbi en drive-in og for en cheeseburger eller hamburger i Haverslev på vej nordpå, man er jo faktisk sulten igen inden man når til Aalborg. Og tro mig, jeg taler af erfaring.
Og på samme måde er der en masse brød… kunne man kalde det ”åndeligt brød”, der kun dækker lidt og faktisk efterlader os i en sult efter mere. Det kan være velstand, økonomi, magt…

Jeg elsker citater fra kendte mennesker, og jeg har lige et par stykker med i dag også. Det første af dem er ikke et egentlig citat, men en handling: Gråd.
– Alexander den Store, der vel er den største krigsherre i verdenshistorien, da han stod på toppen af sit verdensimperium, som han selv i en alder på 33 havde erobret – og havde befæstet de erobrede lande, da græd han. Og hvorfor græd han? Jo, som historiebøgerne gengiver det:
”Da han kiggede ud over sit store imperium, så brast han i gråd, for der var ikke flere verdener tilbage at erobre”.

Magt og indflydelse kan ikke stille vores sult – verdens mest magtfulde mand var ikke tilfredsstillet – han ville bare have mere, men der var ikke mere.
Amerikaneren John D. Rockefeller skulle som ung have sagt, at han havde to mål her i livet: Han ville blive 100 år og han ville tjene 100.000 dollars. Det lykkedes kun at blive 97 år – men hvad han ikke nåede med alderen, det nåede han med sin økonomi. Man regner ham for verdenshistoriens rigeste mand. Han blev på et tidspunkt spurgt: Hvor mange penge kræver det for at være glad? Rockerfeller svarede: ”Det kræver bare lidt mere”. Penge og en god økonomi kan heller ikke stille vores sult.

– Nogle har et godt job, et godt navn, et godt renomme som deres brød.
– Nogle har fester, farver, sex, god mad og alkohol som det, vi lever af.
– Nogle af os har familien og tiden sammen med vores familie, som det, der driver os fremad og det, vi lever af.
Eller ”bløde værdier” som viden eller kultur af den ene eller anden slags – ja, selv fodbold ude på DS-Arena.

Vi har brug for alle den slags brød for at eksistere – men der skal et andet brød til for at leve.

Forsøger vi at stille den indre sult, den sult, som min coach snakkede om, da hun spurgte ”hvad lever du af?” med nogle af de ting, så er det det samme som at stille en åndelig sult med fysisk brød. Den går ikke.

Byg ikke på ting, der forgår
Også fordi alle de ting på et tidspunkt vil miste deres virkning på os. Det vil blive tomt for os, eller vi vil miste det. Og så mister vi alt.
– En dag rykker HIK ud af Superligaen.
– En dag mister vi vores helbred.
– En dag begynder folk at tale grimt om os.
– En dag flyver børnene fra reden.
– En dag skal der en flaske sprut mere til for at give os samme virkning…

 fyld selv ud, hvad det er du lever af.

Hvis vi forsøger at leve af ting, der kan forsvinde, så vil vi aldrig blive fyldt. Så vil vi aldrig blive helt mætte.
I den tekst, jeg lige har læst, tilbyder Jesus os et brød, som virkelig går til kernen af problemet – han siger:
”Det brød, som kommer ned fra himlen, gør, at den, der spiser af det, ikke dø”. Ja, Jesus ”strammer endda skruen” yderligere og siger: ”den, der spiser af det brød, skal leve til evig tid”.

Da Jesus siger de her ord, er han på toppen af sit omdømme. Der er store flokke af mennesker omkring ham, også fordi de har set Jesus gøre et brød-under og mættet fem tusind – ”giv os altid det brød”  (Johannesevangeliet 6,6).

Jeg er det levende brød
Men rigtig mange vender ham ryggen netop nu, hvor han fortæller at det brød, han vil give dem, at det ikke er et fysisk brød (Johannesevangeliet 6,66). Jesus afslører: ”Jeg er det levende brød. som er kommet ned fra himlen” (Johannesevangeliet 6,51). Det han siger er: ”Jeg er ikke kommet for at give brød, men jeg er kommet for at være brødet. Jeg er ikke kommet for at forbedre jeres liv, jeg er kommet for at være jeres liv”.

Og det samme siger Jesus i dag til os: Jeg er alt hvad du behøver her i livet. Jeg er det, som du søger efter – at have mig og ellers ikke at have noget andet, det er at have alt. Derfor vend dig fra alt det, du forsøger at leve dit liv på – og få mig. Tro mig, lev mig, stol på mig – det er kristendom – det er det kristne liv.

”Aldrig i livet” – sagde rigtig mange af de mennesker, der hørte Jesu ord første gang. ”Aldrig i  livet”. Vi har nok i det brød, som vores arbejde giver os. Vi har nok i det brød som vores forhold giver os. Vi har nok – vi er kun interesseret i Jesus som et supplement. Vi er kun interesseret i Jesus som inspiration. Vi er kun interesseret i Jesus og hvad vi så selv vælger.
Jesus er utrolig populær – der er vel ingen religion i dag, som ikke har en lille flig af Jesus i sig eller ser op til ham. Også herhjemme i Danmark – der er nok mange, der vil sige, at de er kristne og det de har, er så Jesus og et eller andet, som de selv har valgt. Det er Jesus og så noget, som de selv har tænkt sig frem til. Jesus og noget, som passer ind i deres livsforståelse. Det er Jesus og…

Jesus alene
”Enhver, der har noget som helst tænkeligt alternativ til Jesus er ikke en kristen” (Martyn Lloyd-Jones). Det rige liv er Jesus – det kristne liv er Jesus. Det sande liv er ikke at have alting regnet ud på forhånd. Det sande liv er ikke at slippe for at kæmpe. Det sande liv er ikke at have alle sine spørgsmål besvaret: Det sande liv er simpelthen bare at sige: Jesus – jeg har kun dig. Men har jeg dig – har jeg troen på dig, så har jeg alt. Jesus siger et andet sted: ” søg først Guds rige og hans retfærdighed, så skal alt det andet gives jer i tilgift” (Matthæusevangeliet 6,33).

Sidst jeg stod her på prædikestolen sagde jeg, at Gud ikke ønsker noget af dig. Han ønsker ikke din underkastelse, han ønsker ikke din tjeneste, han ønsker ikke andet fra dig end dit ja.

Jeg kan supplere og sige: Gud kommer ikke for at kræve noget af dig, han komme for at give dig alt. Han kommer for at give dig ro i livet, han kommer for at fylde det hul, som du mærker af og til og som du forsøger at fylde med alt muligt andet, for at kunne eksistere. Gud ønsker ikke bare at du skal eksistere – han ønsker at du skal leve. Leve nu – leve i evigheden. Og Jesus er det eneste brød, der kan stille din sult.

Om lidt har vi altergang – hvor Jesus på en konkret måde giver sig selv til dig – lad 2. pinsedag 2016 være den dag, hvor du starter på en frisk del af din livsvandring. Start her ved alteret: ”Dette er Jesus Kristi legeme” – ”Dette er Jesu Kristi blod”.

Author: Kim Præst

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *