Kirkeligt Forum

Fra 2005-2008 sad jeg i bestyrelsen for den tværkirkelige nærradio, Kirkeligt Forum, der lavede en halv times udsendelse med kristent indhold. Det blev sendtud i det daværende Radio Hirtshals. Det var virkeligt morsomt at være med i.

Som led i ændring af Radio Hirtshals til SkagaFM passede et kristent program ikke ind i programfladen. Vi havde godt nok en “opsigelsesperiode” på et år, men stoppede med det samme, der var ingen grund til at være genstridige.
Så vi lukkede ned i 2008 – det var trist, men “alting har en ende”.

Her er en gudstjeneste fra Asdal Kirke sendt på Kirkeligt Forum den 14. september 2003.
Da jeg havde en lys stemme 🙂

Aage Samuelsen – Guds gøgler (del 1)
Aage Samuelsen var nok den sidste store folketaler i Norge – med hans musik og kontroversielle personlighed samlede han en masse mennesker om Guds ord, men var også til stor forargelse hos kirkefolk og politikere. (Programmet blev sendt den 6. august 2006)

Aage Samuelsen – Guds gøgler (del 2)
Aage Samuelsen var nok den sidste store folketaler i Norge – med hans musik og kontroversielle personlighed samlede han en masse mennesker om Guds ord, men var også til stor forargelse hos kirkefolk og politikere. (Programmet blev sendt den 13. august 2006)

Aktiv dødshjælp
I Diana Benneweis´ anden biografi fortæller hun, hvordan hun var med til at yde aktiv dødshjlælp til sin dødssyge far. Ingen er i tvivl om at det var gjort ud af kærlighed til ham, men var det rigtigt gjort alligevel?

En lille replik om aktiv dødshjælp set ud fra Horne Præstegård. (Programmet blev sendt den 2. juli 2006)

Kærlighed til Danmark
Kan vi tillade os at elske Danmark uden at blive kaldt for racister og ondskabsfulde nationalister? Hvad siger Bibelen om kærlighed til fædrelandet – Gud er vel ikke nationens Gud, men verdens Gud (programmet blev sendt april 2006)

Samtale om Nigeria med Kaj og Annie Moslev
Netop hjemvendt fra Nigeria fortæller Kaj og Annie Moslev om landet, deres arbejde i Nigeria og det flotte stykke skolearbejde, der bliver udført lokalt. (Programmet blev sendt søndag den 12. marts 2006).

Lidt om fasten
Et program om fasten – at det er tiden, hvor vi skal få åbnet øjnene for hvem Jesus egentlig er. Ud fra prædiketeksten om den blinde mand ved Jeriko stilles spørgsmålet: Hvad vil DU, at Jesus skal gøre for dig. (Programmet blev sendt søndag den 26. februar 2006).

Om Evangelisk Alliance
I begyndelsen af januar hvert eneste år afholdes Evangelisk Alliance-bedeuge over hele verden. På tværs af teologiske og kulturelle skel samles kristne i bøn til den Gud og den frelser, som er den samme uanset hvilken kirke vi kommer i. Her er lidt om evangelisk alliance, der ikke bare er en moderne opfindelse. Programmet blev sendt første gang søndag den 8. januar 2006.

Adventen
Et program, der stiller skarpt på hvad det vil sige at vente og hvordan vi kan vente på den Jesus, som ifølge adventen kommer.

Gud
Hvad kan vi sige om Gud – kan vi i det hele taget tale om Gud, or er han ikke altid “det helt andet”.

Simon Wiesenthals “Solsikken” og tilgivelsens problem
Med udgangspunkt i Simon Wisenthals bog tages en drøftelse om vanskeligheden, men nødvendigheden af at tilgive vores næste.

Lidt om dåben
Dette program behandler ikke dåben, men behandler dåben gennem novelle, sange og salmer.

Fordele og ulemper ved de kirkelige retninger (del 1)
Dette program tager de forskellige kirkelige retninger op til et nøjere eftersyn. Dette program er første del ud af to – og handler først og fremmest om fordelene.

Fordele og ulemper ved de kirkelige retninger (del 2)
Dette program er anden og sidste del af en gennemgang af de forskellige fordele og ulemper, som de kirkelige retninger udgør. Der afsluttes med fordelene og her ses nærmere på de ulemper, retningerne udgør – dér, hvor de kirkelige retninger løber af sporet og glemmer kærligheden og glemmer, at ham de har til fælles er større end det, der måtte skille dem.

Hvad er tid?
Dette program handler lidt om tiden. Hvad er tiden for noget, og hvad siger Bibelen til begrebet tid?

 

Author: Kim Præst

2 thoughts on “Kirkeligt Forum

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *