Du er ikke alene

Den tekst, som jeg gerne vil tale over er fra Det gamle Testamente i vores Bibel – det er fra Salmernes bog og er en salme, der er blevet brugt af folk der var på vej til Jerusalem og op til tempelet. Vi skal forestille os en masse små flokker fra hver deres landsby som går og synger hver deres sang. De er glade og spændte – og en af disse grupper synger:

Læs Salme 121.

For nogle år siden kunne man se komedien ”Alene hjemme” i biograferne. Den handlede i korte træk om at en familie var taget på ferie og ak-og-ve de havde glemt et af deres børn derhjemme. Fedt – så han laver lige hvad han vil: Spiser slik til morgenmad, bruger sin fars barbersprit, ser uhyggelige gangsterfilm osv… Og det bliver hverken værre eller bedre, end at deres hjem bliver hjemsøgt at to indbrudstyve. Og resten af filmen går med, at drengen kæmper mod tyvene – det er vældigt morsomt: Tyvene vælter ud fra 2 etage, får det tændte strygejern i hovedet, får hældt hvid maling ned over sig… det er meget sjovt det hele! Men selv om det er skønt at være alene hjemme og lave ballade for den lille dreng, så begynder han alligevel at savne sine forældre og deres hjælp og omsorg. For det er alligevel farligt og det er utrygt at være alene hjemme.

Samme følelse ramte mig den anden dag, da jeg lige fik tænkt igennem, hvad det betød hvis der ikke var nogen Gud. Når en sjællandsk præst træder frem og siger, at han ikke tror på Gud, så får det folk til at studse… så får det folk til at stoppe op. ”Hvad er så meningen med det hele – hvad er meningen med galskaben at mødes i kirken hver søndag til gudstjeneste, hvis der alligevel ikke er nogen Gud? ”

Og det er rigtigt – hvis der ikke er nogen Gud, så er der ikke nogen meningen med at vi skal samles her til campinggudstjeneste, så er der egentlig ikke nogen meningen med at samles som FDF-ere på lejr – så kunne vi lige så godt lave noget helt andet.

Det kunne sikkert være sjovt, hvis vi var alene – hvis der ikke var nogen Gud, der kigger ned på os og ser hvordan vi lever vores liv. Hvis der ikke var nogen Gud, som ser, når vi kører for stærkt ude på vejene, eller tænk, hvis der ikke er nogen Gud, som ser, at vi lyver lidt, eller en Gud som ser, at vi driller vores søskende og der er ikke nogen Gud, der ser, når vi lige stjæler bare en lille smule. Hvis der ikke var nogen Gud, så kunne vi leve lige som vi ville. Vi kunne gøre helt hvad vi ville uden at tænke på Gud i det højeste, for han var der jo slet ikke! Der er ikke nogen dårlig samvittighed – for vi skal bare leve livet på den fede måde.

Sikke dog et fedt liv – et liv uden en politibetjent, der ånder en i nakken! Men jeg tror det vil være et tomt liv – et uhyggeligt ensomt liv. Hvis vi tænker opad et univers uden Gud. Her i Hirtshals er der højt til Himmelen og langt til København… Vi har en god udsigt opad til – men tænk på det store kolde univers og vores lille jordklode, der danser rundt om solen. Hvis der ikke var nogen Gud – så føles det hele bare endnu mere tomt og endnu mere koldt end hvis der var en Gud, der styrede stjernerne og solen og jordens dans.

Og hvis vi tænker rundt omkring os – tænk en verden uden Gud. Selv om det kunne være fedt for en tid, jamen så pludselig kan indbrudstyvene komme ligesom i filmen. Tænk, hvis det er os, der bliver ramt af den bil, der kører for stærkt, tænk hvis det er os, der bliver løjet overfor, tænk hvis det er os som bliver drillet – hvad så? Hvor skal vi så hente vores hjælp henne, hvis vi pludselig bare synes, at alle er imod mig og ingen forstår lige netop mig. Hvor skal vi så hente vores hjælp? Der er der, at sangen fra før kommer ind i billedet – hvor skal vi hente vores hjælp?

 ”Jeg løfter mine øjne op til bjergene,

hvor skal min hjælp komme fra.

Min hjælp kommer fra Herren –

himmelens og jordens skaber.

Han skal ingenlunde lad min fod vakle –

min vogter skal ingenlunde slumre –

se han slumre ikke og sover ikke – Israels vogter.

Herren er din vogter, Herren er din skygge ved din højre hånd-

Solen skal ikke stikke mig om dagen, ej heller månen om natten.

Herren skal bevare dig mod alt ondt, han skal bevare din sjæl,

Herren skal bevare din udgang og din indgang fra nu af og til evig tid –

amen! Fra nu af og til evig tid”.

Min hjælp kommer fra Himlen – min hjælp kommer fra Gud. Og Gud er tæt på os – også når det gør ondt. Han er så tæt på os, at han sammenlignes med vores skygge – derfor er vi ikke aldrig alene også selv om alle har forladt os. Selv på en campingplads eller en spejderlejr, hvor der bare er mennesker omkring os hele tiden, jamen der kan vi føle os ensomme…. men Gud er der stadigvæk – han er med os – han er tæt på hver eneste af os som vores hjælper og værner. Han vil bevare os mod alt ondt.

Han er nær hos os – ikke som en straffende, gal og ondskabsfuld Gud, som vi skal ønske til langt-bort-i-stan  – men som Gud, der gerne vil være vores far, vores hjælper og vores bedste ven…. hvis vi gir ham lov. Kæmper vi mod noget, så kan vi hente hjælp hos ham – har vi brug for et godt råd – kan vi får hjælp hos ham og er vi kede af noget, så vil han trøste os. Han kender dig bedre end nogen som helst andre – han kender dig bedre end din mor og far – dine søskende – din kone eller dine børn og bedste venner. Ja – han kender dig bedre end dig selv. Og selv om han kender dig og kender dine dårligste sider, så elsker han dig alligevel. Han ser at du har stjålet, kørt for stærkt, drillet eller løjet. Alt det ser han og alligevel elsker han dig. Jeg er kendt – af Jesus – alligevel elsker han mig  og den Gud er med mig, så jeg aldrig er alene.

 

Kære Gud og far i himlene

Vi takker dig, at du altid er nær hos os – at du er nærmere os selv end vi er. Tak at du passer på os og værner os.

Herre, almægtige Gud, vi takker dig for livet du har givet os

vi takker dig for den kærlighed og glæde,

du skænker os gennem andre mennesker

Hjælp os til ikke at overse folk i nød. Lad os være dine tjenere,

så sultne får noget at spise,

syge bliver plejet og ensomme får besøg. Brug os til at skabe tryghed og livsglæde for andre.

Vi beder dig for din kirke jorden over, at den altid må være vidne om sin herre.

Brug den til at sprede dit ord blandt mennesker, og lad de kristnes liv være tegn på den kærlighed, du vil skal herske mellem alle

Herre, vi beder dig for vores dejlige land, Danmark. Vær du med dronningen og andre, der er blevet betroet myndighed og magt. Giv du dem mod og retsind og forstand til at styre vores land til bedste for alle.

Det beder vi alle om i dit navn….. amen

Author: Kim Præst

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *