7. søndag efter trinitatis (2014)

En kvinde ringede til en psykolog for hun havde angst, der holdt hende vågen om natten – for når hun lagde sig ned for at sove, så blev hun grebet af frygten for hvad der måtte være under hendes seng. Og hun havde vanskeligt ved at sove.
– ”Aha – det har jeg aldrig hørt om før, men ved du hvad – jeg tror nok vi kan overvinde den forbi, du skal bare lige have et par konsultationer her hos mig, så  finder vi nok ud af noget”.
– ”Hvor mange og hvad koster det?”
– ”Ja, jeg skal have 950 kroner og jeg vil da gå ud fra, at vi har nået resultater efter 10-15 gange”.

Men efter den samtale vendte kvinden aldrig tilbage – psykologen ringede op til kvinden:
– ”Hvad er der sket siden du ikke er vendt tilbage til mig?”
– ”Jo” svarede kvinden ”Da jeg fortalte min mand hvad du skulle have for at hjælpe mig, så gik han med det samme hen og skar benene af sengen”.

Jeg lavede lige et opslag på nettet her i tirsdags under fobier. Der findes cirka 500 navngivne fobier – og 2-6% af danskere menes at lide af en eller anden af dem.

Af de mere mærkværdige kan nævnes ”Zemmifobi”, der er angsten for muldvarper. Septenterrafobi – som er angsten for Norge og nordmænd. Peladofobi – som er angsten for skaldede personer. Og så en angst, som mange danskere nok er ramt af, nemlig ecclesiofobi, som er angsten for kirker.

Jeg har selv angst for hvepse, angst for højder og ja, jeg har faktisk også haft angst for at tale offentligt. De sidste tror jeg efterhånden, jeg har fået bearbejdet – også uden psykolog-hjælp. Ja, og så har jeg måske også en angst for afvisning – det er derfor, at det altid er min kone, der ringer, hvis vi gerne vil invitere til en kop kaffe eller til en fødselsdagsfest. For tanken om at få et nej – gør, at jeg ellers ikke vil få ringet. Og mon ikke vores kirketjener Ghita, der har hørt rigtig mange af mine prædikener, at hun tror, at jeg har en fobi overfor svigermødre.
Der er mange fobier – eller meget man kan være angst for, også uden at det bliver sygeligt, men hvor det bare ligger inde i os. Angsten for at være alene – har drevet rigtig mange mennesker til at gøre de forfærdeligste ting både mod sig selv og mod andre.

Norge gik åbenbart nærmest i stå i sidste uge på grund af en terrortrussel – og en dansk forsker gik på skærmen søndag-aften og sagde, at terroristerne faktisk havde vundet en stor sejr over Norge – fordi de havde grebet dagsordenen og skabt frygt og usikkerhed. Alle os, der lige beder en ekstra bøn inden flyet letter fra lufthavnen – vi fik ekstra næring til vores bøn, da et passagerfly blev skudt ned over Ukraine. Frygt. Vi kan måske godt trække på smilebåndet, men uanset om frygten er reel eller bare er noget, man skaber sig oppe i hovedet, så er frygt og angst god til en ting: At begrænse liv. Angst og frygt lammer og begrænser vort liv – ja, det kan endda blive så voldsomt, at det bogstaveligt talt ødelægger vores liv. Mennesker, der ikke kommer udenfor en dør – på grund af angst for et eller andet.
Hvad tror du Jesus ønsker at sige til dig, der lever i frygt? Dig, der har et eller andet, som hæmmer dit liv – måske endda lukker dig inde i dit liv.
Kristendommens kerneord er ”Frygt ikke”. Dagens tekst, som jeg lige har læst for jer, der siger Jesus tre gange:  Frygt ikke. Det er et af fundamenterne for kristentroen: Uanset hvad, så skal vi ikke være bange. Jesus siger det flere gange – vær ikke bange, frygt ikke. Det første, englen sagde påskedag, da kvinderne kom til den tomme grav, hvor Jesus var blevet lagt nogle dage før – det var ordet ”Frygt ikke”.  Jesus er i dagens tekst ved at sende sine disciple ud for at fortælle folk om ham, fortælle evangeliet – og han forbereder dem på, at de vi møde modstand. Jesus siger, at hvis verden vil forsøge at gå efter Jesus – forfølge ham og slå ham ihjel, jamen så er dagens nyhed: Det vil også ske for jer. De vil møde forfølgelse – men uanset hvad I møder af trusler: Så frygt ikke. Jesus siger det tre gange: Frygt ikke for religiøse ledere, der vil forfølge jer (v.26). Frygt ikke, når regeringer vil forfølge jer (v.29). Ja, frygt i det hele taget ikke for noget (v. 31). Selv en lille spurv, som falder død til jorden, har Guds opmærksomhed. Hvad så ikke med jer? I har Guds fulde opmærksomhed – ja, Gud kender dig ud og ind. Ja, han ved endda noget så inderligt ligegyldigt om dig, som hvor mange hår du har på dit hoved. Ja, han ved end ikke hvor mange hår du har på dit hoved – eller hvor mange du har haft – nej, han har endda talt dem. Så meget tunet ind er han på dig. Vi ved ikke hvad der sker os ude i fremtiden. Vi ved ikke hvad der sker, når vi sætter os op i flyvemaskinen. Vi ved ikke, hvad der sker, når vi rejser os for at tale. Vi ved ikke, hvad der sker, når vi træder ud af vores dør derhjemme – træder ind i en menneskemængde – eller hvad det nu er for noget, vi frygter, men vi ved hvem det er, der vil stå ved vores side hele vejen igennem. Det betyder ikke, at du ikke vil komme til at mærke frygt og endda angst, nej, for vi vil alle sammen blive ramt af frygt fra tid til anden. Du kan føle frygt – men du behøver ikke at leve i frygt – for han er med dig. Gud er med dig – Gud kender alt, der er at sige om dig fra det største til det mindste. I Det gamle Testamente læser vi ”Frygt ikke, for jeg har løskøbt dig, jeg kalder dig ved navn, du er min. Går du gennem vand, er jeg med dig, gennem floder, skyller de ikke sammen over dig;  går du gennem ild, bliver du ikke forbrændt… For jeg er Herren din Gud, Israels Hellige er din frelser…. du er dyrebar i mine øjne, højt agtet, og jeg elsker dig (Es 43,1b-4a). Eller som jeg læser til rigtig mange begravelser: ”Herren er min hyrde, jeg lider ingen nød… selv om jeg går i dødskyggens dal, frygter jeg intet ondt” (Sal 23). Vi skal ikke frygte – jo, vi skal frygte en eneste, nemlig ham, der siger de her ord fra Det gamle Testamente. Jesus siger: ”Frygt ikke dem, der slår legemet ihjel, men ikke kan slå sjælen ihjel, men frygt derimod ham, der kan lade både sjæl og legeme gå fortabt i Helvede”. Den person er Gud. Vi skal frygte Gud – for han er den eneste, vi har grund til at frygte. Han er almægtig – han er hellig. Han er universets eneste supermagt – der er ingen over Gud, der er ingen, der bare nærmere sig at være på linje med Gud. Der er bare Gud – det andre kan gøre er kun ridser i lakken i forhold til de kræfter, som han er i besiddelse af. Så ja, vi skal frygte ham. Men vi skal samtidig vide, at han elsker os og, at han ved Jesu død og opstandelse har tilgivet os og gjort, at vi kan se på ham både som den almægtige Gud, men samtidig som vores far.  Og det er netop fordi vi har Gud som vores far, at vi ikke behøver at frygte – for hvad kan andre gøre, som  kan rive dig væk fra den almægtige Gud? Hvad kan der ske, når din bror Jesus, har besejret synd, død og helvede – hvad er der så tilbage? Hvorfor er du så bange? Du behøver ikke leve et liv i frygt, når du lever dit liv sammen med Gud.
Vi skal leve vores liv og elske Gud, som har så stor omsorg for os og kender os så godt, at han endda har tal på antallet af hår på vores hoveder, som der står her. Og vi skal frygte ham, så vi forsøger at leve efter hans vilje med vores liv. Og vi vil finde ud af, at det er rigtigt det vi lige har sunget, at ”Ingen er så tryg i fare, som Guds lille børneskarer”. Og vil vi i Gud finde den borg, som vi skal synge om lige om lidt:

”Vor Gud han er så fast en borg
han kan os vel bevare
han var vor hjælp i al vor stund
vort værn i al vor fare”.

Author: Kim Præst

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *