19. søndag efter trinitatis (2021)

Hvad er den mest markante fordel som kristendommen tilbyder verden?
Hvad er den fordel, som adskiller kristendommen fra enhver anden trosretning på jordens overflade?
Det er der sikkert mange rigtig gode bud på.
– Den kristne arv kunne være dens ophøjede etik – ”Hvad du vil at andre skal gøre mod dig, det samme skal du gøre mod dem”. Hvor finder vi ellers sådan en tilgang til livet og medmenneskene?
– Eller det, som vi hørte om sidste søndag: Elsk din næste som dig selv.
– Kristendommen skaber en indre fred, der overgår al forstand
– eller at man finder en mening med livet og med en selv
det kunne også være en af de væsentlige fordele.

Kort sagt kunne den primære fordel ved kristendommen være en eller anden form for religiøs glæde eller tilfredshed, aktivitet og hjælp til medmennesket.

Og ja, det er gode og fantastiske fordele ved kristendommen, men jeg kan ikke lade være med at tænke på dem som biprodukter i forhold til den helt store fordel.

Jeg tror, at mange af de andre fordele også kan findes i forskellige religioner. Der står i Bibelen at lovens gerninger er lagt ned i os mennesker, så vi af os selv har en fornemmelse af, hvad der er rigtig og hvad der er forkert. Derfor er der religioner, der tilbyder etik, moral, social ansvarlighed, familieværdier og kærlighed og fred ligesom kristendommen gør det.

Men, jeg tænker at det kristne evangelium alligevel tilbyder en fordel, der overgår alle de andre fordele og som samtidig leder os hen til alle de andre fordele. En fordel, der svarer direkte på menneskets største behov. Og at det er det punkt, hvor kristendommen adskiller sig fra forskellige religioner.

Og hvad er så menneskets største behov? Menneskets største behov er kort sagt at kunne flygte fra Guds vrede, som rammer syndere. Og det er kun kristendommen – det er kun det kristne evangelium, der kan tilbyde fordelen, der imødekommer det behov. Kun igennem det kristne evangelium kan nogen som helst undslippe Guds vrede. Evangeliet, der flytter et menneske fra Helvedet til himmelen

Og hvad er det, der sender mennesker i Helvedet? Du siger sikkert: Det gør synden. Nej, det er ikke synden alene – det er utilgivet synd. Synd, der aldrig er blevet bekendt og aldrig tilgivet.

Helvedet er fyldt med mennesker, hvis synd aldrig er blevet og aldrig vil blive tilgivet.

Himmelen på den anden side er fyldt med mennesker, hvis synd er tilgivet helt og fuldt.

Og det er menneskets største behov – at blive flyttet fra Helvede til Himmelen. Det største behov for enhver sjæl er guddommelig tilgivelse for al synd. Den største fordel, der kan hentes i kristendommen, er at her kan vi modtage denne tilgivelse.

Kristendommens centrale budskab er: Gud ønsker at frelse dig fra sin egen vrede. Det er det billede, der møder os ikke bare i Det nye Testamente, men naturligvis også i Det gamle Testamente.

”Herren, Herren er en barmhjertig og nådig Gud, sen til vrede og rig på troskab. Han […] tilgiver skyld, og overtrædelser og synd” (2 Mos 34,6-7). 

Eller de fantastiske vers, som I sikkert kender: ”så langt som øst ligger fra vest, så langt har han fjernet vore synder fra os” (Sl 103,12). At ville tilgive er Guds inderste natur ….

Og den samme Gud finder vi så også hos Jesus, for Jesus er denne Gud. Jesus vil heller ikke bare give dig noget godt – han vil give dig det bedste. Det du har allermest behov for.
Den lamme mand og hans fire venner har naturligvis ét ønske, ét behov: De vil have Jesus til at helbrede den lamme mand. De afbryder Jesus midt i en af hans prædikener – de siger ikke engang hvad de vil, for de regner med at det er så indlysende, at det slet ikke er nødvendigt.

Og så griber Jesus sagen helt anderledes an: Han helbreder ikke manden i første omgang, men tilgiver manden.

Jesus giver ham den største fordel ved kristendommen: Han tilgiver manden – for han har set deres tro. Han gør det største for det menneske og flytter ham fra helvedet og over i himmelen. ”Søn, dine synder tilgives dig!”.
Manden kom ikke for at blive tilgivet, men for at blive helbredt. Det kan også godt være, at du kommer med helt andre behov end det med tilgivelse: Fællesskab, salmesang, gudstjenestestemning, et øjeblik med fred en søndag morgen, f.eks. men nøjs ikke med nogle af de mindre fordele ved kristendommen, når der i dag bliver tilbudt dig det vigtigste ved kristendommen: Dine synders forladelse – at blive flyttet fra døden og over i livet. Og den får du hos Jesus.
“Datter, dine synder tilgives dig”
“Søn, dine synder tilgives dig”

Author: Kim Præst

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *