Brødremenighedens husandagtskalender – 2019

Nu ved jeg, at du formår alt, intet, du har besluttet, er umuligt for dig.
Jobs Bog 42,2

Men officeren sagde: Herre, jeg er for ringe til, at du går ind under mit tag. Men sig blot et ord, så vil min tjener blive helbredt.

Matthæusevangeliet 8,8

Officeren repræsenterede stormagten Romerriget, men han vidste, at Jesus var langt større end ham selv: ”Herre, jeg er for ringe”. Vi ved ikke om officeren havde erkendt, hvor stor Jesus egentlig var. For Jesus kunne mere end at helbrede en tjener med et ord. Dagens første ord gjaldt også Jesus: ”du formår alt”, for så stor og mægtig er Jesus, at intet er umuligt for ham.
Han er ikke bare en herre ud af mange herrer, men han er Herren. Han er heller ikke Jesus den Store. Vi siger Alexander den Store og Napoleon den Store. Jesus er ikke ”den Store”, men den eneste, for der er ikke nogen som ham. Han har ingen efterfølger, der har overtaget embedet efter ham, han har ingen rivaler, ingen ligemænd. Ja, der er ingen som Jesus Kristus.
Verdenshistoriens store mennesker havde indvirkning i deres levetid, men nu er de historie som er mere eller mindre glemt. Tidens udødelige navn kendes måske kun af historikere om 100 år og er du heldig kan du finde den grav, hvor de ligger. Du kan også besøge Jesu grav, men den er tom. Enhver kristen i dag vil vidne om at Jesus Kristus er levende. Han er vores levende frelser og derfor er han enestående, for han er den eneste frelser.
Napoleon den Store skulle i sine sidste år have sagt: ”Jeg har grundlagt et rige ved magt, og det er gået til grunde, men Jesus grundlagde et rige på kærlighed, derfor skal det bestå for altid”. Og han er vores konge og vi er borgere i hans kærligheds-rige.

Jesus – det eneste,
helligste, reneste
navn, som af menneskelæber er sagt.
Fylde af herlighed,
fylde af kærlighed,
fylde af nåde, af sandhed og magt (DDS 62,1)

Author: Kim Præst

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *