Palmesøndag 2019

Lyt til prædikenen:


Læs prædikenen:

Jesus er verdenshistoriens vigtigste person – ingen kan komme udenom at beskæftige sig med ham. Folk hader ham eller de elsker ham. De ignorerer ham eller de følger ham til deres død. Det er noget over denne mand – hvem er denne mand, der hedder Jesus?

Jesus skrev ikke nogen bog, men han er omdrejningspunktet i den største bog, der nogensinde er skrevet. De største filosoffer og forfattere skriver store bøger om ham.

Ingen ved hvordan han så ud – men verdenshistoriens største kunstnere har forsøgt at give deres bud på hvordan han så ud.

Jesus har aldrig skrevet en eneste sang, men uendelige mange sange handler om ham.

Katedraler bliver rejst i hans navn – folk samles overalt i 

 

verden og hører om ham. I de rigeste hjem og i de fattigste flygtningelejre og slumkvarter folder folk deres hænder og beder til ham.

Hvem er denne Jesus?

Vi er på vej ind i den stille uge – startskuddet til påsken lyder i dag, hvor Jesus ridder ind i Jerusalem og folket jubler og modtager ham som en konge – den længe ventede befrier: Velsignet være han, der kommer i Herrens navn.

Lad os prøve at forestille os Jesus komme ridende ind på et æsel til Jerusalem – med alle de mange glad og forventningsfulde mennesker omkring ham – lad os fokusere på ham: Hvad tænker du om ham? Hvem er Jesus? Jesus var kun lige reddet ind i byen før folk begyndte at spørge netop det spørgsmål: ”Da han nåede ind i Jerusalem, blev der røre i hele byen, og folk spurgte: »Hvem er han?«”.

Hvem er Jesus?

Det er et spørgsmål, der har lydt lige siden: Hvem er denne Jesus? Mange har forsøgt at komme med et svar på det spørgsmål lige siden: Præster, teologer og kirkefædre har arbejdet med det spørgsmål – filosoffer har arbejdet med det spørgsmål. Videnskabsfolk har arbejdet med det spørgsmål – og det er ikke sådan at det kræver nogen længere uddannelse at arbejde med det spørgsmål.

Ja, det er et spørgsmål, som vi alle sammen på et eller andet tidspunkt skal svare på: Hvem er Jesus? Jeg tror faktisk at det er det allermest vigtige spørgsmål, som du skal svare på i hele dit liv.

Der er nogen, der kommer frem til det svar, at der slet ikke har eksisteret nogen Jesus. ”Jeg er ikke religiøs – jeg tror ikke på Jesus, han har aldrig eksisteret”. Det kan man naturligvis have lov til at mene, men det er så forkert som det kan være. Det er ikke kun i Bibelen, man kan læse om ham, men i en del andre historiske kilder. Hvis man ser rent videnskabeligt på det, så er der rent faktisk bedre historiske beviser for Jesus end for den store græske filosof Platon, hvis eksistens er hævet over enhver tvivl. Jesus har eksisteret – det er hævet over enhver tvivl. Jesus har levet, Jesus har prædiket. Når jeg siger, at jeg tror på Jesus, så betyder det ikke kun, at jeg tror at han har eksisteret, for det er ikke en trossag. Du kan lige så godt stille spørgsmål ved om nogle af de andre antikke personligheder har eksisteret – Jesu eksistens er hævet over enhver tvivl. Selv de største ateister må erkende, at der har eksisteret en mand, der hedder Jesus Spørgsmålet drejer sig altså ikke om, om Jesus har eksisteret – spørgsmålet drejer sig om hvem Jesus var.

Jesus kom med nogle vilde påstande om sig selv: Jeg er den levende Guds søn. Ja, jeg er vejen, sandheden og livet – ingen kommer til Faderen uden ved mig. Jeg er livets brød, jeg er livets vand – den, der kommer til mig skal aldrig sulte og den, der tror på mig skal aldrig tørste. Han stod og sagde: Jeg er Gud. Der er ikke noget at sige til at de forsøgte at stene ham og til sidste korsfæstede ham, da han red lige ind i løvens huls og lod sig hylde som den guddommelige konge. Men var han?

En filosof? En morallærer? Hvordan kan et almindeligt menneske være klogt og filosofisk og så påstå, at han er Gud?

Så var Jesus sindssyg? Nej! De knivskarpe svar han giver på listige spørgsmål… det kan en tosset mand ikke gøre. Selv hans mor blev en af hans disciple – og hans lillebror Jakob blev en af oldkirkens ledere. Ville de det, hvis han var sindssyg? Nej… han var ikke sindssyg!

Men var en løgner? En, der bevidste ville forføre sit folk? Jamen, så må vi sige, at han var en dårlig løgner… havde han sagt ja til at blive konge, så ville han kunne have reddet på en bølge af succes, og der ville have rejst sig en hær bag ham, der kunne have smidt romerne ud af landet. Men det gjorde han ikke – han gjorde aldrig noget, der gav ham fordele. Ja, tværtimod sagde han altid fra, hvis der kom personer med forkerte magt-motiver til ham. Så en løgner – nej!!

 

Ja, hvad ser du, når du ser billedet af Jesus, der kommer ridende ind i Jerusalem?

Er det en filosof,
en tosset
eller en løgner?

Ja, eller er han som han selv sagde: Guds søn? Hvis han var en filosof en tosset eller en løgner, så er han en interessant person, som vi kan studere og bruge tid på, hvis vi vil… men vi kan også lade være – det gør ikke det helt store. Men hvis han er Guds søn – ja, hvis han er Gud selv, så betyder det pludselig noget, at vi bruger tid på på ham. Så betyder det pludselig noget for dit og for mit liv, hvad han sagde og gjorde. Så betyder det noget for os og vores fremtid hvordan vi forholder os til ham. Hvis Jesus er Guds søn – så er han den vigtigste person overhovedet i verdens historie. Hvis Jesus er Gud søn – så er han den vigtigste person overhovedet at have et forhold til her i livet.

For han er den, der kan løfte dig ud af elendighed, sorg og bekymring.

Han er den, der kan skabe kærlighed og tilgivelse i dit liv. Med ham kan du leve et liv, hvor du ved, at du er fri, elsket og fyldt med Guds ånd. Er han den, han siger han er, så er et liv med ham, din garanti på at du er tilgivet, frelst og en himmelborger i det øjeblik, hvor du lukker dine øjne for sidste gang.

Hvem er Jesus? En dag skal alle se det – for der kommer en dag, da han ikke kommer ridende på et ydmygende æsel, men hvor han toner frem på himmelens skyer. Der kommer et tidspunkt, hvor ingen vil være i tvivl om hvem Jesus er. Vi hørte det læst lige før:

”i Jesu navn hvert knæ skal bøje sig, i himlen og på jorden og under jorden, og hver tunge bekende: Jesus Kristus er Herre, til Gud Faders ære.”

Jesus Kristus er Herre – lad os ikke vente med at sige den bekendelse, men lad det være vores bekendelse nu. Paulus skriver i Romerbrevet:

”… hvis du med din mund bekender, at Jesus er Herre, og i dit hjerte tror, at Gud har oprejst ham fra de døde, skal du frelses” (Rom 10,9).

Så enkelt er det – og så stort er det. Bekend med din mund og tro med dit hjerte – derefter er Jesus ikke bare en historisk personlighed, så er han din nutidige og fremtidige frelser. Tro med dit hjerte, og så er hans opstandelse ikke bare en historisk begivenhed, men det er det, der sletter det grimme i din fortid, det, der bærer dig i din nutid og det, der skaber din fremtid, dit håb og dit evige liv. ”… hvis du med din mund bekender, at Jesus er Herre, og i dit hjerte tror, at Gud har oprejst ham fra de døde, skal du frelses” og som Paulus fortsætter ”enhver, som påkalder Herrens navn, skal frelses” (Rom 10,9; 13).

Så hvem er Jesus? 

Author: Kim Præst

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *